torsdag den 27. oktober 2011

Få større kontrast fra billige dias-scannere med simpel HDR

Kontrasten i billige dias-scannere er desværre en del mindre, end kontrasten i de dias, der scannes. Dette giver enten hvide brændte plamager, eller meget mørke områder.

Her er et eksempel på et dias, der er scannet to gange, hhv. undereksponeret og overeksponeret:


Undereksponeret dias-scan.



Overeksponeret dias-scan.


På det første scan er alt i stuen helt mørkt, og det der er udenfor vinduet er eksponeret korrekt. På det andet scan bliver vinduet derimod til en hvid plamage.

Det lille fantastiske og gratis HDR (High Dynamic Range) program SNS-HDR Lite er vores redning. Man trækker blot billederne hen på exe-filen, så laver programmet et HDR billede. Programmet kan også bruges fra kommandolinien, hvor man bla. har mulighed for at vælge forskellige presets.

Her ses standard resultatet af HDR-sammensmeltningen af de to scans ovenfor:


HDR af dias-scans.


Her er alt fint eksponeret uden brændt hvidt eller helt mørke områder.

Ingen kommentarer:

Om mig

Jeg er født på Frederiksberg 1966 af min mor. Nu bor jeg bare på Vesterbro. Jeg bærer briller.